12 okt. 2014

Gästerna har åkt..

Gästerna har åkt och det blev lite tyst här hemma... Men vilken härlig vecka vi har haft! Vi har ju jobbat en del förstås, fast nu har vi det lite lugnare som tur är. Idag har vi 22 grader och igår kväll kom det en liten regnskur igen och jag såg att det låg ett åskväder ute över havet.

Vi gjorde en tur i torsdags till Almansa som ligger ca 15 mil härifrån. Det är en liten by som har ett stort castell (borg) högt uppe på en klippa mitt i stan. Upplyst på kvällen och man ser det oavsett vilken gata man går på i stort sett.
Denna utflykt var vår present till Stefan som fyllde 50 år för ett år sen. Men för att få den presenten så var han ju tvungen att komma hit! Det har varit så kul att ses och vi har ätit och druckit gott både på ute och hemma hos oss.

Vi hade ordnat en liten guidning på Bodega Piqueras. Tyvärr så fick vi inte den guide vi hade gjort upp med p g a olika orsaker men vi fick ändå se hela produktionen från druva till färdig flaska. Häftigt att se!

Sedan fick gå in i visningsrummet där de förvarade både gamla och nya viner, de hade olika schatull med typ 3 olika sorter m m

Vi handlade med oss några kartonger givetvis, kul att ha att smaka på till någon god middag!

Efter detta besök så checkade vi in oss på hotellet och sedan tog vi en promenad in till centrum av den lilla staden. Vi hittade ett litet tapas ställe och satte oss där, det låg fint precis intill en park.

De här potatischipsen med sardiner var sååååå goda!

Allas vår favorit; manchego och serrano!

Mycket trevlig lunch!

Promenad tillbaka till hotellet.
Vi vilade en stund på hotellet innan vi gick ut på kvällen för att äta. Vi hade bett dem på bodegan att reservera ett bord till oss på en bra restaurang och vi gick en stund efter kartan för att hitta rätt. Till slut kom vi fram och det var helt nedsläckt, inte öppet! Va? Vi som bokat bord.... ja vad gör man nu? Vi gick vidare och kollade om vi kunde hitta den andra restaurangen som de rekommenderade och det gjorde vi till slut. OCKSÅ STÄNGD! Men vad är detta? Efter en stund kom en kille och öppnade dörren men vi kände att vi skulle bli helt ensamma där så vi gick vidare. Hittade bara en massa caféer så till slut gick vi tillbaka till första stället. Nu var det upplyst och det fanns folk där! Härligt! Vi gick in och sa att vi hade bokat bord. OK, var så god, ta det här bordet sa hovmästaren. Haha, det var bara vi på hela restaurangen! Ingen mer varken före oss eller efter... Inte klokt, vi förstod ingenting. Men vi fick god mat, jag åt en underbar köttbit med god potatis till och en tomatsalsa och vi var alla jättenöjda med maten. Sen tog vi även in en stor tallrik med olika desserter som vi smakade på alla fyra. Riktigt god mat. Dags att gå hem och vi insåg att de förmodligen öppnat restaurangen enbart för oss p g a bokningen från bodegan! Haha, detta var nog det konstigaste restaurangbesöket vi gjort någon gång! Men vi hade trevligt!

Jättegott....

Den gamla kyrkan mitt i byn

Castellet ligger upplyst högt upp på berget!

Det blev inte så sent, vi var alla trötta och det var skönt att krypa ner även om det var en hård säng. (alla hotellsängar i Spanien är tydligen hårda...)
Sov gott och fick en bra frukost innan vi drog vidare hemåt.

Vi bodde på Hotel Blu

Några bilder från ett par av kvällarna hemma på terrassen.

Rotsaksgratäng med potatis, rödbeta och lite ost ovanpå, grillade majskolvar, entrecote och en underbar sås på cambozola! Ljuvligt god sås! Tack för den Stefan!

Här blev det lite tapas igen, aldrig fel!

Mums!
Ja, nu återgår allt till vardagen igen, men på tisdag kommer Tore och det ser vi mycket fram emot! Välkommen till oss Tore!