2 aug. 2013

Utflykt till Guadalest, Altea och Benidorm

I morse tog vi en lite tidigare frukost, packade ner sallad, grillade kycklingvingar, vatten och färska körsbär och så åkte vi iväg vid 9-tiden norrut mot Benidorm!

Vi såg berget med hacket! Tänk när Robert var liten och morfar berättade om jätten som tog en bit ur berget och slängde ut i havet! Varje gång vi sen såg Isla de Benidorm så sa Robert: där är biten morfar!! Härligt!! Kommer ihåg det så väl!



En riktig nostalgitripp då vi ju varit här så många gånger nere hos morfar och mormor i La Nucia när barnen växte upp! 

Ja här har vi varit många gånger, men så de har byggt om här mot sist! Fick köra tillbaka och vända för att hitta vägen ner till Las Vegas, i Barranco Hondo! Till slut kom vi rätt och då kände jag ju igen mig direkt!





Framme!!


Men tyvärr var det väldigt nergånget sedan mamma o pappa bodde här. De flyttade härifrån för 17 år sen, och håller man inte efter buskar, häckar o annat så sticker det iväg väldigt och blir risigt. Synd tycker jag, för mamma o pappa skötte allt så bra så det var alltid tip top när vi kom ner! Tråkigt för jag minns ju så väl hur fint det var en gång! Pappa byggde ju en sån fin barbeque hörna med pergola och grillplats. All bogainvillea som alltid blommade, phoenixpalmen som var så liten nedanför poolen och som sen blev enormt stor! Minns ju även mammas alla hibiscusar, pelargoner som var som buskar, agaven vid infarten som mamma stack sig på en gång och jag tror ärret finns kvar än? Ja det här var en oas för en småbarnsfamilj att komma till och få slänga sig i poolen när man ville bara armringarna var på! Minns ni? Tänk när pappa o jag slängde oss i poolen med kläderna på, så snopna ni barn blev! Jösses, får man verkligen göra så?? Ja det finns många härliga minnen härifrån och det är de jag väljer att minnas istället för följande bilder på vårt älskade semesterparadis!


 Smygbild genom den risiga cypresshäcken som pappa ansade så väl!


Infarten ser verkligen inte ut som den gjorde förr...


Tragiskt men inte mycket att göra åt tyvärr.

Vi fortsatte uppåt mot Guadalest och där vägen delar sig mot Alfaz del Pi ser man Altea och havet och en vidunderlig utsikt!



Tyvärr ingen bra bild, tagen med min telefon...


På väg mot Guadalest med det lilla kapellet på berget! Det ligger så vackert
med en otrolig utsikt. Förr köpte jag glas och porslin här men nu var det mest en massa skräp tyckte vi. 







Vi tog varsin smoothie här uppe! Gott i värmen! 
Sen åkte vi vidare ner mot Altea och valde lilla vägen genom massor av odlingar via Callosa. Serpentinvägar med fantastisk utsikt!


Här sitter vi på en liten gräsplätt vid strandpromenaden i Altea och äter vår lilla lunch! Det smakade gott!


Strandpromenaden i Altea!


Vi åkte vidare in i Benidorm och tog en obligatorisk kopp kaffe vid Palmen! Tänkte på dig mamma! Så många gånger vi har suttit här eller hur?
Sen tog vi en glass och gick en sväng utmed playan, där var ett sandmotiv från The Pirates of The Carribien tror jag!
Fantastiskt, hur kan de göra det så verklighetstroget? Skickligt gjort!



Ja det var en heldag och vi är jättenöjda med vår dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar